tag:blogger.com,1999:blog-659101895904690224.post5742700726107217794..comments2023-12-05T12:22:10.177+01:00Comments on Klimablogg: Elfly kommer for sentHans Petter Jacobsenhttp://www.blogger.com/profile/09403991111027540923noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-659101895904690224.post-49037789509622515022019-06-23T20:39:58.757+02:002019-06-23T20:39:58.757+02:00BBC publiserte 21. juni 2019 artikkelen Why the ag...BBC publiserte 21. juni 2019 artikkelen Why the age of electric flight is finally upon us. Se https://www.bbc.com/news/business-48630656. Artikkelen gir, på tross av overskriften, samme bilde av situasjonen som jeg har beskrevet i innlegget mitt.<br /><br />Overskriften gir inntrykk av at elfly kommer. Det er forsåvidt riktig, men bare for små kortdistansefly. Israelske Eviation planlegger å fly elflyet Alice i 2022. Spec vil være 9 passasjerer, maks distanse 1040 km og hastighet 440 km/t.<br /><br />Rolls-Royce, Airbus og Siemens jobber med hybridfly. Et testfly med 1 elmotor på 2 MW vil fly i 2021. De tre andre motorene er vanlige jetmotorer. Det er ett år senere enn jeg skrev i innlegget. Zunum Aero, støttet av Boing, jobber også med et hybridfly. Det vil være behov for 550 hybridfly per år for kort- og mellomdistanser i tidsrommet 2028 til 2040.<br /><br />Men utsiktene for elektriske langdistansefly er i følge BBC dårlige fordi batteriene er for dårlige. Selv med tretti gangers forbedring av batteri effektivitet og vekt vil et elektrisk A320 bare klare 20 prosent av dagens rekkevidde og med halv nyttelast. (Dagens A320 har rekkevidde drøye 5000 km med 200 passasjerer.) Dette er alvorlig, fordi 80 prosent av dagens utslipp fra fly kommer fra distanser over 1500 km.Hans Petter Jacobsenhttps://www.blogger.com/profile/09403991111027540923noreply@blogger.com