mandag 16. mars 2020

CO2 utslipp fra bilferger og cruise - En oppsummering

De to forrige innleggene handlet om CO2 utslippene som hver passasjer er ansvarlig for når de reiser med de store bilfergene og når de reiser cruise med Hurtigrutens skip. For bilfergene tok jeg med utslipp fra 700 kg last, som er halve vekten av en mellomklassebil (to passasjerer i hver bil). For cruise tok jeg med utslipp fra nødvendige flyreiser til avgang- og/eller ankomsthavn. Utslippene fra flyreisene dividerte jeg på seilt distanse med skipet for å få gram CO2 ekvivalenter (CO2e) per kilometer (km). Figur 1 viser resultatene grafisk. Se de to foregående innleggene for detaljer.

Figur 1: Utslipp per passasjer-km slik det ble regnet ut i de to forrige innleggene

Figur 1 viser utslipp per passasjer-km. Antall km varierer veldig mellom forskjellige typer reiser. Eksempelvis er en flytur til Thailand veldig mye lenger enn en fergetur over en norsk fjord, og totalutslippene fra flyturen er derfor veldig mye større enn for fergeturen. Jeg vil derfor se på utslippene fra noen typiske eksempler på bruk av transportmidlene. Figur 2 viser det grafisk.

Figur 2: Utslipp av CO2 ekvivalenter fra utvalgte reiser og aktiviteter. De defineres i punktlisten i teksten.

Punktlisten under viser detaljene som ligger bak den typiske bruken i Figur 2. Jeg bruker Atmosfair for å beregne utslippene fra flyreisene på økonomiklasse uten spesifisert flytype. For bil bruker jeg at 1 liter bensin gir 2,4 kg utslipp av CO2. For ferger og cruise bruker jeg verdiene som jeg kom frem til i de to forrige innleggene.
  • Moderat bruk av bil.
    En mellomklassebil som deles av et par, kjører åtte tusen km i året med forbruk 0,5 liter per mil. Den brenner 400 liter bensin som gir 960 kg CO2, dvs 480 kg per person.
  • Tung bruk av bil.
    En stor bil som brukes av en person. Den kjører 16 tusen km i året med forbruk 0,7 liter per mil. Den brenner 1120 liter bensin som gir 2688 kg CO2.
  • Fly Norge.
    Flybruk varierer veldig. En typisk bruk blant de som flyr regelmessig innenlands, er 4 ganger tur retur mellom Oslo (GEN) og Trømsø (TOS) på økonomiklasse.
    Utslippene er 2156 kg CO2e (4*539).
  • Fly Kanariøyene.
    En person flyr til Las Palmas (LPA) en gang i året. Tur retur gir 1718 kg CO2e utslipp.
  • Fly Thailand
    En person flyr til Thailand (BKK) en gang i året. Utslippene er 4430 kg CO2e.
  • Bilferge Norge.
    To personer kjører sammen i bil og må bruke bilferge over en 3 km bred fjord for å komme til og fra jobb 200 ganger i løpet av et år. Det er 1200 km som gir 1267 kg CO2e per person i bilen (1200*1,056).
  • Bilferge utland.
    To personer kjører sammen i bil for å handle i Sverige fire ganger årlig. De bruker fergen mellom Sandefjord og Strømstad begge veier. Det er 480 km totalt i året. Utslippene er 192 kg CO2 (1200*0,4).
  • Cruise Norge.
    En person seiler på Hurigrutens skip fra Bergen til Kirkenes og flyr på økonomiklasse hjem fra Kirkenes til Gardermoen. Utslippene er 1227 kg CO2e.
  • Cruise Svalbard.
    En person er med på Hurtigrutens cruise Svalbard rundt. Han flyr tur retur mellom Gardermoen og Longyearbyen for å delta på cruiset.  Utslippene er 2960 kg CO2e.
  • Cruise Antarktis.
    En person er med på Hurtigrutens cruise i Antarktis og langs kysten av Chile. Han flyr tur retur mellom Gardermoen og Syd-Amerika og litt internt i Syd-Amerika for å delta på cruiset. Utslippene er 16750 kg CO2e



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar